Ubud, Mountain Rinjani, Kuta Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Joep en Nicole - WaarBenJij.nu Ubud, Mountain Rinjani, Kuta Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Joep en Nicole - WaarBenJij.nu

Ubud, Mountain Rinjani, Kuta Lombok

Door: Joep en Nicole

Blijf op de hoogte en volg Joep en Nicole

08 September 2016 | Indonesië, Lombok

Eenmaal aangekomen in Ubud hadden we een rustig Homestay gevonden om drie nachten te verblijven. Ongeveer een kwartier lopen vanaf het gezellige centrum van dit drukke (toeristische) stadje. Op de tweede dag zijn wij opgehaald om te gaan raften. Op een minder toeristsche plek ongeveer een uur van Ubud vandaan. Geweldig! Lekker ruig water en na twee en half uur een 'drop' van 4 meter hoog :D Yihaaa! Na een korte wandeling naar boven konden wij aanschuiven voor een lunchbuffet en daarna zijn we weer teruggebracht naar ons Homestay. 's Avonds zijn wij naar het centrum gelopen om samen met Sander en Lisa (Nederlands stel waarmee we denken de Rinjani te gaan beklimmen) 'unne vurrekte goeie pizza' naar binnen te werken. Fan-tas-ti-sche pizza! Onder het genot van deze overheerlijke Italiaanse luxe en een koude Bintang (pils) gaven wij elkaar de belofte om samen 'Mountain Rinjani' te gaan beklimmen (3 dagen, 2 nachten).

De laatste dag in Ubud hebben Nicole en ik een scooter gehuurd en zijn wij onder andere naar tempels, rijstterrassen/velden en verborgen tempels gereden. Lekker afkoelen op zo'n scooter bij +/- 35 graden.

De volgende dag werden wij (Sander, Lisa, Nicole en ik) opgehaald door een minivan. 5 stoelen, 6 personen en 6x bagage... haha. Ach, het was maar voor een uurtje :p. We werden afgezet bij de haven waar onze ferry naar Lombok zou vertrekken. Na anderhalf uur op de ferry te hebben gezeten stond een pick-up klaar om ons naar ons geboekte hostel aan de voet van de Rinjani te brengen. We hebben hier 'savonds wat gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan omdat de volgende ochtend de eerste klimdag op het programma stond. Met een andere pick up zijn we naar 540 meter hoogte gebracht. Hier hebben we onze gegevens achter moeten laten (stel dat er wat gebeurd) en zijn we de (waar we al voor gewaarschuwd waren) ontzetttend zware hike naar de top (3726 meter) begonnen.

Dag 1: klimmen..
na een dag van dik 8 uur klimmen en wandelen zijn we voor zonsondergang bezweet en uitgeput aangekomen bij basiskamp 1. De tentjes stonden al klaar die door 'porters' naar boven werden gebacht. Niet normaal, die gasten dragen ongeveer 35 kilo per persoon bij zich, in twee manden gemonteerd aan een bamboo-lat, op 1 schouder! Oja, daarbij lopen wij op bergschoenen of sportschoenen en zij op slippers of op blote voeten (omdat er geen geld is voor een paar sneakers)! Echt bizar!
Het begon erg fris te worden, dus trokken snel maar wat warme kleding aan. We hebben nasi en thee als avondeten gehad en zijn wederom op tijd gaan slapen ter voorbereiding op de tweede dag.

Dag 2: dalen, klimmen, klimmen en nog eens klimmen..
06.00 de wekker. Start dag 2. Een ontzettend warme dag waarin we ons konden opfrissen in het frisse meer van de krater en de hotsprings. Ook een dag waarin we heel veel rotsen en zand hebben mogen trotseren.. pff.. wat een klim zeg! Na een zware hike van ongeveer 9 uur kwamen we net voor zonsondergang aan op basiskamp 2. Woooooow.... wat waren we blij dat we er waren haha.. zwart van het zand, plakkerig van alle zonnebrand en liters zweet, ogen met wallen op half elf en met een uitgedroogde bakkes hebben we een uur in ons tentje gewacht op ons bordje met rijst, ei en groenten. Echt waar, op dat moment eet je alles! Gauw tanden poetsen en proberen te slapen op een matje van 3cm die 'gelukkig' ondersteund werd door verschillend maten keien en stenen. Heerlijk ligt dat!

Dag/nacht 3: alweer klimmen?... en dalen..
02.00 uur wekker... neeeeee! Jaaaa, toch wel! 02.45 uur; Op naar de top! Zand, stenen, grind, gravel, wat een hel. Na drie uur klauteren begint het licht te worden en moet je ongeveer nog 45 minuten klimmen. Het wordt steeds zwaarder, bij elke 3 stappen omhoog zak je er 2 naar beneden, je kunt je nergens aan vasthouden, je bent doodop, de lucht is ijl, links en rechts een ravijn, een koude wind met als gevoelstemperatuur -5 ..... waar zijn we toch aan begonnen! Maar jawel, om 06.30 uur hebben we samen de top bereikt! Wat een uitdaging, wat een doorzettingsvermogen en wat waren we blij!

Na een uur op de top te hebben gestaan en lekker opgewarmd waren door de zon liepen, gleden, klommen we terug naar basiskamp 2 waar het ontbijt klaarstond voor ons. Brood met aardbeienjam en een 'banana pancake'. We did it!

Na het ontbijt alle spullen bij elkaar gepakt en zijn we aan de afdaling begonnen. Met nog eens een dag lopen kwamen we vandaag aan uit op 13 uur klimmen en dalen. GE-BRO-KEN! Met een pick-up zijn we terug naar het hostel gebracht en vanuit daar namen we de minivan die ons naar Kuta Lombok bracht. Hadden we al verteld dat we ons drie dagen niet konden douchen?... nondeju.. wat waren wij blij dat we na ook nog eens drie uur stinken in een mini-van 'savonds lekker KOUD konden douchen bij ons volgende guesthouse.

In Kuta Lombok hebben wij, mede dankzij onze geweldige (been-billen)spierpijn niet heel veel gedaan. We hebben een scooter gehuurd en zijn naar een paar hele mooie stranden gereden. Op sommige stranden waren we helemaal alleen. Heerlijk die rust! We denken er aan om aankomend weekend richting de Gili eilanden te reizen. Dat is nu niet meer zo heel ver gelukkig. Even helemaal niets :D!

Liefs, Nicole en Joep

• 08 September 2016 - 08:14

Marian:

Hoi Nicole en Joep.
    Zo dat is zwaar zo'n berg op, knap gedaan!
    Het gaat jullie goed zo te lezen fijn hoor.
    Hier is het lekker zomers weer zo rond de 26 graden en zaterdag hebben we familiedag.
    Geniet maar lekker van jullie lange reis, veel plezier en.......wel voorzichtig doen.
    Grtjs Marian.

• 08 September 2016 - 09:31

Rob En Lineke :

Wauw, wat knap gedaan. Super om te lezen.
    Geniet van jullie verder reis

• 08 September 2016 - 10:21

Jetty:

Wauw! Heel gaaf!
    Stoer hoor .
    Heel veel plezier met jullie volgende trip .
    Knuffel xx