Lake Toba, Bromo, Yogya, Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Joep en Nicole - WaarBenJij.nu Lake Toba, Bromo, Yogya, Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Joep en Nicole - WaarBenJij.nu

Lake Toba, Bromo, Yogya, Lovina

Door: Joep en Nicole

Blijf op de hoogte en volg Joep en Nicole

29 Augustus 2016 | Indonesië, Lovina

..we zijn nu ongeveer een maand onderweg en hebben alweer veel moois mogen zien. In totaal zijn we 4 nachten in TukTuk gebleven (Lake Toba). Tijdens onze "shared taxi" richting Lake Toba zijn wij in contact gekomen met een Duits stel. De eerste twee volle dagen hebben wij samen een scooter gehuurd voor 3 euro per dag en hebben we het hele eiland ontdekt. Dit was erg gezellig! Lake Toba is het grootste kratermeer ter wereld en op het eiland zijn ontzettend veel mogelijkheden om van het uitzicht te genieten. Tijdens het diner aan een lekker koud biertje en genieten van de vers gevangen vis bij Jenny's. Heerlijk!

Na Lake Toba zijn we naar Surabya gevlogen (Java). Eenmaal geland namen we de OVERVOLLE 'public bus' naar Probolinggo. Voor nog geen 1,50 euro per persoon voor een 2,5 uur durende rit gedeeld met locals, duiven en 'hop on, hop off' verkopers was het zeker de ervaring waard. Na een korte taxirit vanaf Probolinggo naar ons hostel bij de Bromo vulkaan werden verrast met een temperatuursverschil van ongeveer 15 graden. Omdat we 3 nachten zouden blijven en allebei niet topfit waren hadden we besloten om de twee dag de Bromo Vulkaan te beklimmen. Het wekkertje om 02.45 uur om vervolgens om 03.15 te worden opgehaald met een Jeep om daar de 'Sunrise' over de Bromo Vulkaan en de vallei te zien. Op dat moment was het net wat graden boven het vriespunt. H..h...heeerlijk!

Na Bromo zijn we met een 'shared' mini-van naar YogYakarta gereden. Opnieuw een 11 uur durende reis. Maar prima te doen met airco. Beetje rondkijken, slapen en boekje lezen. Aangekomen in Yogya zijn we gelijk naar bed gegaan. De volgende dag zijn we in de loop van de middag naar de 'Borobodur' tempel geweest. Erg indrukwekkend! De taxi er naar toe deeldden wij met een ander Nederlands stel waarmee wij 's avonds nog gezellig hebben gedineerd.

Op dag twee en drie hebben we een 'culinary tour' en een 'culturele' wandeling geboekt. Tijdens de tour zijn wij in aanmerking gekomen met de verschilllende Javaanse gerechten en hebben wij deze ook geproefd. Ook hebben wij heel veel snacks mogen proberen. Ze maken hier echt alles met rijst, rijstmeel en suiker. Het hoogte punt van deze middag was toch wel het kippenhart en de hersenen. Tijdens de wandeltocht zijn we door de sloppenwijken van Yogya gelopen onder begeleiding van een gids. We hebben een goede indruk gekregen over hoe de lokale bevolking daar leeft, wat ze doen in hun vrije tijd en het werk wat zij verrichten zoals het maken van sandalen/slippers die vervolgens worden verkocht aan de shops waar ze voor 10x zoveel geld worden verkocht aan die domme toeristen.. haha.

Biep, zzzz, biep,.. de wekker! Om 05.00 stond de taxi klaar die ons naar het vliegveld bracht om naar Bali te vliegen. Omdat Bali niet echt een eiland is om te backpacken hebben we een taxi moeten nemen naar het noorden van het eiland. Hier zijn we nu 3 dagen en hebben gisteren een scooter gehuurd. We hebben heel wat kilometers afgelegd om de hotspings, watervallen, temple at the lake en de rijstterrassen/velden te bekijken. Er werd ons verteld dat het wel erg veel is voor 1 dag maar achteraf viel dat best wel mee. De afstanden en de wegen zijn prima, echter is het verkeer een chaos.

Vandaag hebben we een chill dagje en liggen we lekker aan het zwembad bij ons guesthouse. Morgen vroeg (10.00 uur) rijden we naar Ubud, dat ligt weer iets zuidelijker in Bali. In Ubud zullen wij een paar dagen blijven om vervolgens door te reizen naar Lombok. Hoogstwaarschijnlijk staat de beklimming van de Rinjani vulkaan op het programma :D! .. wordt vervolgd..

Liefs, Nicole en Joep

• 29 Augustus 2016 - 08:32

Cobie Vrolijk:

Lieve Joep en Nicole, wat zijn jullie aan het genieten en wat een onderneming, prachtig om te lezen!
    Kippenhersenen en hart gegeten, dapper hoor.
    Wij hadden een bruiloft in Hongarije waar dit ook werd gegeten, wij hebben ons er niet aan gewaagd....
    Verheug mij weer op het vlgde verslag en uiteraard de leuke foto's
    Wens jullie nog een hele fijne tijd
    Liefs Arjen en cobie

• 29 Augustus 2016 - 17:52

Sanne En Theo:

Hoi hoi reizigers! Zo te lezen is dit op jullie lijf geschreven! Hop hop en tjop weer op een
    Andere bestemming! Doen jullie goed!! Wat een bijzondere dingen maken jullie mee!!
    Knap hoor collie een muis onder bed, hersenen eten ect!! Wij doen het je niet na

• 29 Augustus 2016 - 19:14

Anita:

Hoi Nicole en Joep,leuk om jullie reisverslag te lezen. Al veel gezien. Ik ga jullie mooi volgen,dan maak ik ook een beetje van de reis mee hi hi. Geniet saampjes.

• 29 Augustus 2016 - 21:29

Jule:

Haa collie en joep!

Oh wat gaat dat snel zeg..alweer een maand weg. Jullie hebben al veel gezien en gedaan. (En gegeten hihi) jij lust eenmaal terug in nederland alles denk ik zo ;-) tof om te lezen allemaal! Succes met de doorreis morgen. Enjoy samen!!xxx